...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

lørdag 29. november 2008

Juleklubb hos Mona...


Det ble en superkoselig kveld i et veldig koselig hus som allerede var pyntet til jul!

Det ble mye bobler,
og annet godt...
resten er hemmelig...
eller var det noen sorte hull...
husker ikke...

Men det jeg husker,
var den fantastiske sjokoladekaka vi fikk til dessert!
Jeg tror ikke jeg lyver dersom jeg kårer den til den beste jeg har smakt!

Konfekt-sjokoladekake

Ikke en kake hvis du har ett ben i bikinitrusa - men du verden så god!!
(Dette er også en kake for de med cøliaki, da den er helt uten mel)

Sett ovnen på 160 grader
8 store egg
650 gr mørk sjokolade
(eller som meg - 400 gram mørk, 200 gram hvit, og 100 gram nougat)
375 gr smør
400+150 gr sukker
2 dl vann

Pisk eggene med 400 g sukker til en hvit og tykk eggedosis.
Smelt sjokolade og smør forsiktig i vannbad (eller i mikro)
Kok samtidig 159 g sukker og vann i 4 minutter til sukkersirup. Avkøl sirupen i ca 30 sekunder før du har den i sjokolade og smørblandingen. Rør godt om.
Ha sjokolademassen i matprosessor, og kjør på middels hastighet mens eggedosisen helles i. La maskinen gå til massen er homogen og jevn i fargen.
Smør formen med kaldt smør og legg bakepapir i bunnen. Smør papiret og hell i massen.
Stek på 160 grader i ca 50 minutter
(her er det litt forskjell fra stekeovn til stekeovn, men kaken skal ha litt bløt deig igjen på stekepinnen når du sjekker den, kaken skal ikke være gjennomstekt da dette er en konfektkake)
Ta ut og avkjøl. Kaken smaker best lun.
Pynt med siktet melis og server med vaniljeis eller friske bær til!

Ingen kommentarer: