...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

torsdag 19. mars 2009

Jeg har endelig laget noe jeg har hatt lyst å prøve i lange tider! Helstekt kylling med rotgrønnsaker: Jeg tror den høna har ligget i frysen i hvert fall et par år...men den ble god! Fremgangsmåten minner jo litt om kalkun - da jeg stuffet dyret med en halv sitron, frisk rosmarin og to hvitløksfedd, og bandt bena sammen med en bomullshyssing. Smør den inn med salt og pepper, og fres den i smør på alle sider, før den has i ovnen på 160 grader i én time. Her er det lurt med jerngryte, så tar en bare hele gryta i ovnen! Av rotgrønnsaker, brukte jeg sellerirot, pepperrot, poteter og gulerøtter, men her kan en utvide eller innskrenke etter eget ønske! Hell olje over, og tre-fire smørklatter. Priken over I'en er en hel bunt med hvitløk, som en kapper toppene av, og som blir bakt sammen med det andre - di blir akkurat som smør! Det som overrasket meg mest, var hvor enkelt dette var! Alt var jo i forma - super mat både til hverdag og fest! Her var det ikke nødvendig med noe saus!

3 kommentarer:

Cairofruen sa...

Ehh, eg slide litt. E det mulig å ver så gode kåna så du e? Tri små propreller, så klare du å diska opp med di lekraste rettene! Ska aldri visa denna bloggen te maen. Tror han flytte neri gadå då.

Dentinista sa...

Takk for søndagsmiddagstipset!!!!!!!!!!
Har alltid hatt lyst til å prøve dette!!!
klemmm

Fru Hermez sa...

Dette kan alle lage!! Må bare gjør d;-) Kjekt med naboer som komme hjem!