...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

fredag 27. mars 2009

Jeg har verdens skjønneste unger... Men av og til blir jeg bare så utrolig sint! Det er vel kanskje spesielt når jeg kommer å henter i barnehagen, og jeg observerer at gutten min er stygg med andre! Jeg kjenner jeg blir brydd og flau, selv om jeg vet at unger ER sånn! Alle ungene på avdelingen står og forteller meg at han slår dem hele tiden! Det er ikke kjekt for en mor å høre... Jeg kjenner forventningene i luften om at jeg må sette han på plass, men kjefter vel tidvis for mye for den pedagogiske smak... Nå roer jeg meg ned med å skrive... Leon roer seg ned med litt tv... Jeg får så vondt av han også - vi snakker hele tiden om at han må være snill! Snill, snill, snill - er ikke alle barn på tre- fire år snille egentlig!?! Jeg må slutte å hisse meg... Jeg må slutte å føle noe forventningspress... Gutten min ER snill, han bare trenger litt hjelp på veien! Nei, nå skal jeg begynne på fredagsmaten - Sting Spesial! Jeg har aldri prøvd den, men husker slageren fra menyen på Sting, og har lenge hatt lyst å prøve den - og da visste Edel råd!!

3 kommentarer:

Dentinista sa...

Venter på oppskrift!!
Sjønne de guttene våre!!!!

Åse sa...

Har du prøvd å spørre barnehagen om å hjelpe dere med situasjonen?
Det er viktig å forstå hvorfor barnet slår, og det skjer oftest i to hovedsituasjoner: Enten når de blir presset, provosert eller terget, eller de slår for å skaffe seg status eller oppnå en fordel
Det er vanlig i barnehagen å observere i hvilke situasjoner det skjer. For da kan man prøve å organisere slik at ungene ikke er i de situasjonene eller man kan være i forkant og forhindre det.

En hovedregel når barnet slår, er at det skal stoppes. Helst skal de føres ut av situasjonen.
Når barnet først har slått, kan man prøve å fortelle barnet at det gjør vondt å bli slått.

Mange av barna slår i refleks uten å tenke seg om.

Oi! Skrev litt lang kommentar. Blir litt ivrig når det er innen mitt fagområde.

Fru Hermez sa...

Tuuuusen takk for tilbakemelding!! Det satte jeg veldig stor pris på! Jeg skal ta det opp med barnehagen, føler det er noe som har blitt verre i det siste... Tror kanskje han skal skaffe seg status... Men ikke kjekt hvis det resulterer i at ingen vil leke med han! Hmmmm - nå kjenner jeg utfordringene begynner ja...

Ha en strålende lørdag!