...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

fredag 24. april 2009

Sting Spesial og ostekake sto på menyen i går kveld, da forenings-jentene ankom Orknøygata! Ostekaka er etter forfatteren av oppskriftsboka Lyst på livet å dømme, "så nær det perfekte jeg har funnet" - og hadde jeg holdt meg til oppskriften, og ikke begynt å dikte med jule-krumkaker i stedet for Kornmo - så hadde den nok blitt perfekt... Oppskriften er verdt å merke seg i hvert fall!

Ostekake

Knus én pk Kornmo og ha i 100 g smelta smør, 2 ss sukker og 1 ts kanel
Trykk den ut i en stor, smurt kakeform, og sett den kaldt

Forvarm ovnen til 180 grader

Bland 3 pk Filadelfia, 1 boks crème fraiche, og 5 ss sukker i foodprosessoren, til det blir en jevn røre

ha i fem egg, ett om gangen mens maskinen går, 1/2 vaniljestang, og saften av en liten sitron

Hell røren i formen, og stek kaken i 30 minutter - den skal fortsatt skjelve når du tar den ut.

Avkjøl kaken før det siste rømmelaget smøres på - som er
1 boks seterrømme, 1/2 vaniljestang og 2 ss sukker, som håndpiskes til den blir lett og fin.
Jeg pyntet med sesongens stereoide-jordbær... og lagte en god blåbærsaus ved siden av!


Ingen kommentarer: