...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

søndag 13. september 2009

Eplenøst...



Leon og jeg syklet tur bort til noen naboer på nøst!!
Eller det vil si, Leon syklet, og jeg styrte han bort ifra Madlaveien...


Og av eplene laget vi eplepai...
- Mormors eplepai...

Butterdeig av 150 g smør i terninger
1 dl melis
3 dl hvetemel
1 eggeplomme
Kjøres i foodprosessoren
Legges kaldt i minst 1 time i plastpose
før den trykkes ut i paiform
prikkes
og forstekes på 200 grader i 5 minutter
Avkjøles


Eplene skrelles og skives
Bland sammen 3 eggeplommer
1 dl sukker
1 ts vaniljesukker
1 ts kanel
1 pk fløte

Legg eplene i paiskallet
hell blandingen over
og stek i ytterligere 30 minutter
(eller til eggeblandingen har stivnet)

(Dette er altså etter Mr.M å dømme, den beste eplekaken han har smakt!)

2 kommentarer:

Åse sa...

Å den oppskriften fikk jeg lyst til å prøve.

Dentinista sa...

Nå prøver jeg også,
men må man ta bort eggehviten,
mon tro???