...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

torsdag 24. september 2009

Familien på Bacalao...



Med jentene på enkel lunsj hos meg og Sting-kaken laget, var det bare å jabbe seg igjennom potetskrelling og skjæring, noe uklar på kilo og gram - mengder og innhold...
Denne Bacalaoen kunne blitt både det ene og det andre...
Litt nervøs var jeg jo - da jeg noe usikker satte grøtgryten min i ovnen - i redsel for at håndtakene skulle smelte!! Men det gikk veldig bra... Problemet med Bacalao, fant jeg ut, var at jeg ikke kunne smake meg fram til en god smak - da retten ikke skulle røres i når den først var lagt lagvis i gryten!
Til 12-14 personer trenger man:

2 kilo Bacalaofisk
(som er saltet torsk - som legges i vann 24-28 timer - bytt vann minst én gang!)
Rundt 3-4 kilo poteter skåret i 0,5 cm skiver
1 kilo løk i skiver
Jeg kokte opp tomatblandingen i en egen gryte -
som besto av 2 bokser hakket tomat
2 glass tomatpuré
2 bokser hermetiserte paprika
4 chili
2 ss hvitløk
10 hele spanske pepper (Cayennepepper)
pluss 1 dl av Åshilds røde pesto (denne blir vanskelig å repetere....)
Hell masse olivenolje i bunn av gryten
Legg poteter, fisk, løk og oliven lagvis som en lasagne
Sausen helles over, sammen med masse olivenolje!

La gryten putre i ovnen på 150 grader i rundt 3 timer -
ganske så enkelt faktisk!!

Jeg glemte både salt og pepper - men det trengtes ikke!
Tror kanskje det blir en liten Bacalao-tradisjon på bursdagen min...
Jeg liker jo tradisjoner...



Ingen kommentarer: