...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

fredag 20. november 2009

Fersk tunfisk...

Fristelsen ble for stor i dag, da denne sinnsyke fisken formelig skrek imot meg ifra disken!
Jeg har alltid ønsket å prøve fersk tunfisk, men har skjeldent kommet over den! Den kan altså ikke sammenlignes med tunfisken på boks (hvis noen trodde det...)
Med litt hjelp ifra Trond Moi, og resten diktning, ble dette et godt resultat!

Fres 4 sjalottløk, to hvitløk, 1/2 paprika i olivenolje
Hell oppi rundt 2 dl hvitvin og kok opp
Vask blåskjellene og hiv dem oppi
Sett på lokk
Da dampes blåskjellene på rundt 3 minutter
Sil av skjellene, og ta vare på kraften

Varm opp solsikke0lje til kokepunktet
ha oppi poteter skåret i staver (pommes frites!)
Fritér dem til di blir gylne
Legg dem på kjøkkenpapir som trkker til seg fettet
salt

Sausen lagte jeg bare på kraften,
og tilsatte kremfløte
(maizena hvis du vil ha den tykkere)

Så var det biffen!!
Jeg hadde to stykker på over 600 gram tilsammen,
men vi kunne klart oss med 300!!
Stykkene dekte jeg med sesamfrø
salt og pepper
og stekte i smør 1 minutt på hver side!!
(denne skal ikke ha mye steking!)

God og ny opplevelse...

1 kommentar:

Junior sa...

Å, det både såg og hørtes dritgodt ud!! Sallan, bedre enn fiskepinnane disse guttane hadde te middag i dag :)