...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

mandag 22. mars 2010

Komler/komper/raspeballer "t an far"...

Fru Woods, Fru Knutsen, og Fru Hermez,skal en tur over dammen med noen reiselystne passasjerer, og det eneste fantasien min kunne tenke seg (klokken 09 på butikken i morges...) - var dette salte komlekjøttet - da det er år og dag siden jeg hadde det sist!! Testkomlen på bildet her, var grei, men gleder meg til en større tallerken etter en kveld i luften!! For dere som tror komler er vanskelig å lage, kan jeg bare si "nei"..... Det er heller det salte kjøttet som krever litt tid - men kun tid (ikke kunnskap) - da det må vannes ut i et par-tre timer, før det kokes i 2 timer! Jeg raspet disse potetene på en litt grov rasp, men kunne godt brukt den finere siden når jeg tenker meg om! Jeg tok på meg plastikk-hansker, og blandet i 50/50 byggmel og hvetemel, salt og pepper selfølgelig - helt til massen ble seig og deilig! (her er det lurt å lage en "test-komle", så ser du om den holder seg isammen!)
Etter kjøttet hadde kokt i et par timer, hadde jeg i komlene sammen med kjøttet - jeg innbiller meg at saltsmaken smitter litt over på komlene... Vips, så ble det komlegryte, så var det bare å koke grønnsaker, steke masse baconfett (jeg glemte å kjøpe bacon!!), og så bruker vi Vossekorv eller Sunmørsmår på toppen - håper mannen blir fornøyd... (det er vel verre med hun vietnamesiske jenten som hjelper meg med å hente ungene - hun skjønner vel ikke en prikk av hva som er hva oppi di store grytene!!)

1 kommentar:

Ingrid Tunheim sa...

Så kjekt å se, fru Hermez, at dere spiser "gammeldags" komlemiddag. Det gjelder å ikke miste de gamle tradisjonsrike rettene, i jungelen av ny, spennende mat.