...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

mandag 29. mars 2010

Påskelam...

Di fleste av oss, handler inn lammelåret til påsken - vi kjøper som regel et ferdig utbenet, eller bener det ut selv. Denne oppskriften er veldig lettvint - en må bare handle inn portvinen til sausen!!

Sett ovnen på 125 grader

Brun steken i smør
Hell over 1/2 flaske portvin av et eller annet slag
sammen med 1 løk i båter, og 3 gulrøtter
Stikk et steketermometer til midten av steken
og ha hele gryten i ovnen

Når steken kryper opp til 68-70 grader, er den gjennomstekt
(det tar ca 2 timer!)

Sil av sausen, og tilsett 1 beger crème fraiche,
salt og pepper
litt sukkerkulør
- så har du verdens beste saus til påakelammet!!

2 kommentarer:

Ingvild B sa...

NAM!
Lurer på om jeg skal prøve
denne varianten..
Men den Portvinen,
er det en halv liten flaske?
Jeg kjøper alltid små flasker
og er egentlig usikker på
om det finnes store?..
Hehe..

Fru Hermez sa...

Hehe, halv STOR!!! Har aldri fått spurt deg - men har du tvillinger også?? Ja, jeg gleder meg over nuet - får angst av å tenke på at eldstemann skal på skolen neste høst....

Kjekt å føle bloggen din!!

Ha en deilig påske!!

Klem...