...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

torsdag 29. april 2010

Hummus...

kommer ifra Libanon, i likhet med halve mannen min!!
(hvilken del - ehh, nesen, øynene, og alt temperamentet!!)
Det er veldig sunt, da det inneholder Garbanzo-bønner -
bønner er sunt!!

Han lager verdens beste Hummus, men i dag skulle jeg prøve meg for første gang!
Den ble tørr, hard og rar, så han måtte legge siste hånden på verket før den var der den skulle være!!

Detter er en stor oppskrift - men da har vi både til middag og tapas -
også perfekt som tilbehør til grillmiddagen!!

3 bokser Garbanzo-bønner
2 fedd hvitløk
1 glass Tahini
4-5 dl nøyral ølje (solsikke, rapsolje)
presset sitronsaft (forglemmelse ja, kjære svigerinne;-)
salt og pepper
Paprikapulver eller chilipulver til topping

Kjøres i matprosessoren til en jevn masse
- og Michel tilsetter litt mere fuktighet - i dag vann -
som gjør hans Hummus til verdens beste...
(skal ikke alltid det vannet bønnene ligger på tømmes vekk??)
(Hvorfor - anyone??)

6 kommentarer:

Mammadamen sa...

Å, så bra! Jeg elsker hummus! Kanskje kan jeg benytte anledningen til å teste denne oppskriften i morgen!

Jeg har forresten laget et lykketips til deg. Tross at jeg er helt overbevist om at du vet eksakt hva du skal fylle livet med for å skape lykke:-) Men her er lykketipset til deg, nummer 82:
Mitt lykketips til deg, Fru Hermez, er å lete frem bilder fra den første tiden du og mannen din hadde sammen, og invitere ham til bildekveld.

Dentinista sa...

Hei kjære tvilling!!
Blir vi lekre i sommer, eller???
Gleder meg til testsmaking,
men før det må du ha good tur!!
Takk for sist,
HCklemmmm!!

Ingvild B sa...

Jeg må innrømme at jeg aldri har smakt hummus..
Og Garbanzo-bønner og Tahini var ukjent for meg...
Men er det SÅ godt, så må man jo prøve!?

Bildekveld hørtes koselig ut! :)

Mette sa...

Garbazo-bonner er nytt for meg - ma se etter det! Jeg er ellers vant til at man bruker kikerter i hummus'en. Tahini er sa vidt jeg vet laget av sesamfro. Man far kjopt det pa glass, tror jeg.

Misunner deg som har mann som kan lage mat. Min er flink til a spise (!) maten (har "endel" andre gode egenskaper, ogsa da), men det er jeg som ma lage iransk mat nar vi skal ha det. Han ha'kke peiling...;-)

I mitt neste "liv" drommer jeg om en mann som er kokk/rorlegger/snekker/elektriker - og som ellers er som min mann! Tror jeg kanskje forlanger for mye...

Ha en fin helg!

Ingrid Tunheim sa...

Hei Fru Hermez. Har aldri smakt hummus jeg, bare hørt om det. Kanskje jeg må prøve, men 1000 kronersspørsmålet:
Hvordan og hva spiser man det til?

Fru Bue Hermez sa...

Hei kjære svigerinne.

Når jeg lager Hummus bruker jeg MYE presset sitron i- det er liksom en av hovedingrediensene(en forglemmelse???)Jeg har ikke så mye olje i, men tynner Hummusen ut med litt vann- og så tar man olje på etter smak når man har fått Hummusen på tallerkenen.
Kos deg i Haugesund.

Stor klem