...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

fredag 4. juni 2010

Tom kha gai... (kaaaa???)

For dem som er hakket skarpene enn meg i det thailandske kjøkken,
(og dem er det mange av!!)
er denne suppen kanskje en velkjent rett -
jeg er bare så glad for at Grethe rev oppskriften ut av avisen til meg -
tror jammen det er den beste suppen jeg har laget!!

Jeg doblet oppskriften, og da holder det til rundt 4 porsjoner

Start med å koke opp 8 dl vann sammen med 2 kyllingbuljongterninger
(jeg brukte pølsebuljong!!! Den er IKKE innkjøpt av meg!!)
1 boks kokosmelk
1 strå sitrongress kuttet i 5 cm lengder
(jeg brukte sitrongress på glass)
litt galangarot (???) eller ingefær (ja!)
2 fedd hvitløk
200 g champignon
1 ss fiskesaus (her var den igjen!)
1 liten chili
2 vårløk
1 pk matfløte

3 kyllingfiléter i terninger
(men jeg tror det blir enda bedre med revet kyllingkjøtt!)

Alt kokes sammen i rundt 10 minutter, så alle smakene får utviklet seg!

Litt limesaft og koriander over rett før servering!

Ønsker dere en fantastisk helg -
klem fra en glad flyvertinne som ikke ble kalt ut på "stand-by"!!

2 kommentarer:

Ingvild B sa...

Jøss, ja da var du heldig!
Mannen min var ikke like heldig.... ;)


Suppen høres spennende ut..
Men jeg har litt dårlig erfaring med kyllingfilet i suppe.. hehe..

Gooooooooooood helg!

Klem

Fru Hermez sa...

Tudelu!! Jeg snakket med Charles Chessem ang denne suppen, og han hadde faktisk ikke hørt om den!!