...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

torsdag 7. oktober 2010

For dere som vil unngå frityr...


...er disse myke vårrullene alternativet - og ikke et dårlig!!
Her fyllte vi en litt annen "deig" enn filodeigen med dampet svinekjøtt,
stekt sammenpisket egg, masse urter som basilikum, koriander og mynte,
dampet scampi og glassnudler...

Disse runde "bladene" (navnet kommer, eller spør i innvandrerbutikken!!),
dyppes først i varmt vann,
så di blir bøye og tøyelige nok til å pakke inn fyllet!

Peanøttsaus passer perfekt her, og jeg diktet en...

1/2 glass peanøttsmør
3 dl soyasaus
hakka koriander
1 ts knust, ferk ingefær
2 ts sambal oelek
1 fedd hvitløk
1 ts sitronsaft
1 ss ketsjup
3 dl vann
2 ss balsamico-eddik
pepper

smak den til!!

3 kommentarer:

Mette sa...

hei pa deg,

mulig jeg er treig (litt tidlig pa morgen enda...), men hva heter "de runde bladene" du bruker?
;-)

ser veldig godt ut... !

klem mette

Fru Hermez sa...

Goooo morgen!!! Du er ikke treg i det hele tatt, problemet er bare at jeg ikke husker hva di heter!!! Men hvis du har tilgang på en utlendingsbutikk (eller - bor du i England!!?) så spør du hva du trenger til "soft springrolls"!! Jeg reiste i går på jobb helt til søndag, og derfor kan jeg ikke sjekke! Nå sitter jeg i Alta, og jeg kan betrygge deg om at det ikke er verdens navle....

Ha en firtryllende dag;-))

Klem...

Mette sa...

Takk for dette. Fant noen som jeg tror rett og slett kalles "Rice paper rolls" eller "banh trang" pa orginalspraket - ifall det er noen som leter i butikkene... Skal prove a lage dem na til uken!

Regner med du har forlatt "verdens navle" og satt nesen hjemover ;-)

ha en fin sondagskveld!
klem Mette