...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

søndag 9. januar 2011

Boller...




...har aldri vært min beste venn -
mest fordi jeg aldri har hatt tid å vente på hevingen,
og derfor aldri gode boller!!
En annen grunn,
er at jeg simpelthen elsker gjærbakst...
og da spiser jeg altfor mye...

Start med å smelte 150 g smør
og tilsett 6 dl melk

Smuldre 1 pk gjær, og hell den lunkne melkeblandingen over

Ha i 1,5 dl sukker
2 ts kardemomme
1/4 ts salt
før du har i rundt 14 dl mel

HEV til dobbel størrelse under plastikk!!

Trill boller, og HEV igjen!!
(må minst ha en hel søndag til dette her!!)

220g i 10 minutter


2 kommentarer:

aagkro sa...

Disse ser jo veldig fristende ut da.

Unknown sa...

Visst du ikke liker å vente på heving, som meg så anbefaler jeg deg denne oppskriften :-)

Ingredienser:
1 liter melk
300 g smør
250 g melis
100 g gjær
1,5 kg hvetemel
0,5 ts kardemomme

Fremgangsmåte:
Kok opp melk, smør og melis. Avkjøl blandingen til den er fingervarm (37°C). Rør gjæren ut i væsken. Bland i kardemomme og hvetemel. Elt deigen til den er smidig.

Trill ut bollene med en gang (ca 30 stk) og legg dem på bakepapirdekkede stekeplater. La dem heve lunt i 1 time.

Stek bollene midt i ovnen ved 250°C i 7-10 min.


De er supergode, og veldig enkle å lage.