...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

mandag 28. mars 2011

Har du også lyst å lære å lage sushi?



Da jeg var for tett i kanalene for å fly i dag,
ble det dagen for å begynne med et nytt kapittel i kokeboken min -

- SUSHI -

Jeg kan absolutt ingenting, men fant tilfeldigvis en hel kokebok i skapet!!
Jeg er super-åpen for innslag og tips hvis du besitter hemmeligheter!!

MAKI-RULLER med krabbe, agurk og shitakesopp

1. Kok risen etter anvisning på pakken
(her er det en egen sushi-ris, og bruk hele pakken!!)
Her kunne en ha både kombutang og sushiris-krydder i,
men for en amatør som meg, sløyfet jeg begge deler;-)

2. Avkjøl den på et stekebrett, og løft litt rundt på den,
så fuktigheten fordamper


3. Stek strimlet shitakesopp i litt olje,
del crabsticksene i to på langs,
samme med slageagurk,
eller avokado


4. Bruk en matte som er beregnet til å lage maki-ruller med,
legg et noriark med den blane siden ned,
fordel risen utover, med unntak av 2 cm øverst på matten
(alt kan læres på Youtube selfølgelig;-)
Smør en stripe med wasabi på risen,
før du fordeler ingrediensene som vist på bildet


5. Så ruller vi det hele til en pølse, og limer med litt vann på de siste cm

NIGIRI med tunfisk


1. Jeg kjøpte en liten plastikk-digs på Meny her om dagen,
som former risen til to pølser - genial!!
Her er det bare å legge den råe fisken oppå risen;-)

Jeg smørte på litt majones på risen, bare for å teste ut!

Well, well, Maki og Nigiri - de to vanligste former for sushi
for en nybegynner som meg i hvert fall!!

Konklusjon: Enkelt, gøy, med tidkrevende!!
Fra jeg handlet til jeg hentet unger, gikk det to gode timer;-)


2 kommentarer:

Ingrid Tunheim sa...

Dette så egentlig litt avansert ut for meg som kun har smakt sushi ferdigkjøpt på ULTRA.....

Anonym sa...

sushi er kjemepgodt, min samboer er den som er flink på kjøkkenet hos oss (jeg er en katt-a-strofe!) og lager sushi noen ganger han også. jeg dokumenterte det behørig i et innlegg en gang,
se her:
http://koselig.blogspot.com/2008/02/saturday-sushi-and-sci-fi.html

Nå tror jeg at jeg ønsker meg sushi snart igjen. Det var et tips de dingsebomsene du lagde "rispølser" av, takk for tipset.